Kárpáti Igaz Szó hírportál - Vali a Váraljában
   
 
[ Pulzus ]  
[ Életfa ]  
[ Katedra ]  
[ Kór-kép ]  
[ Tett-hely ]  
[ Kavalkád ]  
[ Sport-túra ]  
[ a Lap ]

Kárpáti Igaz Szó; Hágón, határon innen;

Vali a Váraljában

Festmények élénk és életvidám kolorittal
Immáron sokadszor ad otthont ezekben a napokban egy nem mindennapi stílusjegyeket magán viselő, sajátságos tárlatnak az ungvári magyar ajkú művészvilág alkotásait nagy előszeretettel bemutató, avatott és patinás helyszínének tartott, Rusznák György vezette Váralja kávézó.

A hangulatosan berendezett helyiség régi korokat idéző polcain és plafonról lelógó „sonkatartó” rúdjain elhelyezett XIX. század végi és az elmúlt évszázad elejének relikviái között megbúvó modern festmények többségéről tágra nyílt óriásszemek figyelik az oda belépőt. Varázserejükkel tapadnak rá, fülébe pedig mintha azt súgnák: „Nem menekülhetsz, míg magaddal nem viszel!”.

Mai világunkban mindez semmiképp sem természetellenes, hiszen műveit négy betűvel (Vali) szignáló Pavlusina Valéria – családi neve apja után orosz, édesanyja ágán viszont tősgyökeres magyar, a művészetkedvelő és alkotó ungvári Kiss család sarja – itt bemutatott minden alkotása megvásárolható. A tárlat igazi apropója azonban mégsem az üzlet, hanem egy életmű prezentálása. A kerek születésnap dátumához igazított megnyitó ungvári művésztársaihoz hasonlóan nála is csúszott néhány hónapot, ám annál nagyobbat csattant a Váraljában. Legalábbis a tiszteletüket tévő avatott művészek, az Ukrán Képzőművészeti Szövetség tagjai, osztály- és évfolyamtársak, barátok, ismerősök és a véletlenül betoppanó ismeretlenek megnyilvánulásai, visszajelzései alapján.

Véletlen-e vagy sem a festményeken látható négybetűs – Vali – szignó, ma már nehéz lenne „élethűen” rekonstruálni, ám a bennfentes néző szemében óhatatlanul az egykori jó barát, a tanítómesterként is tisztelt Szemán Ferencet, azaz „Öcsi”-t idézi. Ám nemcsak a betűk számát, hanem bizonyos stílusjegyeket, a függőleges-hengeres és néhány egyéb csendéletelemeket illetően is. A mai alkotó viszont mindezt – ez elsősorban a „Gyertyák”-on érhető tetten – egy élénkebb és életvidámabb kolorittal spékeli meg, miként teszi azt az olykor meghökkentő méretű és színhatású, mindig tágra nyílt, a szemlélődőt megragadó, felzaklató, nyugodni nem hagyó szemek esetében is. Az már csak hab a tortán, hogy ezek a szemek néhány portrén és egy szárnyait széttáró bagoly esetében még meg is duplázódnak. Nemcsak „rendes” helyükön, a szemgödörben helyezkednek el, hanem az arcra csúszva, illetve a bagoly mindkét szárnya alatt is.

– Mi ihleti e furcsa víziókat? – kérdeztük az ünnepeltet.

A válasz legalább annyira meghökkentő, mint maguk a festmények:

– Soha nem tervezek előre, minden attól függ, milyen hatások érnek, milyen hangulatban vagyok aznap, vagy éppen abban a pillanatban. Amikor ecsetet veszek a kezembe, még nem látom, milyen lesz a végleges alkotás. Ahogy adódik. Festés közben alakul, formálódik, változik. Lehet, furcsa, mégis elmondom, a legtöbbször mérgemből alkotok, mert úgy érzem, ki kell festenem magamból azt, ami zaklat, ami felizgatott. Valami furcsa késztetést érzek, hogy megjelenítsem, megörökítsem a bennem tomboló emóciókat. Egyik képemen az idegrendszeremet is megfestettem. Először borzalmas színeket akartam használni, ám amikor lehiggadtam, a színeim is tompultak. De nem mindig van így, mert pillanatok alatt festem ki magamból a dühömet, s akkor maradnak a mérges színek és szemek. Bár ezeket mégsem nevezném egyértelműen mérgeseknek, inkább világra csodálkozóknak. Hogy azokból ki mit lát, ki mit érez, azt már az illető fantáziájára bízom.

A művészi ábrázolás több évezredes története során már ezren és ezren megtették, s a művésznő számára sem idegen témakör a férfiszemnek oly csodálatos női test megrajzolása, megfestése, amit Valéria is számtalan változatban vitt vászonra. Valamennyi aktkompozícióján uralkodó elemként térnek vissza a nagy szemek és a színek dekoratív foltjainak kiszámított sorsszerűsége, a női test szépen ívelt, érzékeny kontúrja. Ám a sajátságos festői stílus változatossága ezen a területen is más és más érzelmi hatást kelt a nézőben. Olykor meghökkent, máskor megnyugtat, vagy pedig továbbgondolkodásra késztet.

Pavlusina Valéria az ungvári Váralja kávézóban most bemutatott festményei rendkívül intenzív, olykor vér-csöpögtető színhatásúak. Elsősorban azoknak a művészetkedvelőknek gondolatait repítik föl a csúcsra, kiket dús fantáziával áldott meg a Teremtő.


Nigriny Szabolcs



2012.07.11. 16:28:06

Címkék: Váralja



Kommentek:



Figyelem! A hozzászóláshoz belépés szükséges, legyen szíves lépjen be, vagy regisztráljon ide kattintva!


 

Médiapartnerünk:

 


A rovat friss cikkei:

Ajánlott cikkek:

Hír-tár:
Két gyalogost gázolt el gépkocsijával egy részeg ámokfutó Beregrákos térségében. Első áldozatát a településen ütötte el, majd néhány kilométerrel odébb egy másik személyt is elgázolt. A második esetnél az autó vezetője elvesztette uralmát a jármű felett és az útszéli árokba hajtott. A férfi nem sérült meg. Autójából kiszállva a kiérkező rendőrök ellen fordult. Az illetőt előállították, a BMW-t lefoglalták a DAI munkatársai.
 
Szerkesztői ajánlat:

Kárpátlaja évszámokban

Nyelv és Tudomány

Programajánló


A hét arca: Szabó Regina 


KISZÓ szavazás
Ön szerint mit eredményezne Ukrajna európai uniós társulása?

Európai életszínvonalat, beruházásokat, új munkahelyeket
Olcsóbb, bővebb és jobb minőségű árukínálatot
Az én életemben semmi sem változna
Drágulást, szegénységet, munkanélküliséget, elvándorlást
Az ország gyarmatosítását, szétesését

[ Főoldal ] [ Magunkról ] [ Hirdetés ] [ Kommentelés ] [ Kapcsolat ] [ Archívum ] [ Linkek ]

Minden jog fenntartva © 2014 Kárpáti Igaz Szó Online